Laadpalen

Uw eigen laadpaal aan huis

Nederland heeft belangrijke stappen gezet om de erkenning van elektrische voertuigen en de ontwikkeling van laadinfrastructuur te bevorderen. En heeft een van de meest geavanceerde publieke laadpalen netwerken voor elektrische voertuigen (EV) ter wereld.

Naarmate de populariteit van elektrische voertuigen blijft stijgen, is de uitbreiding van de infrastructuur van laadstations essentieel om ongerustheid omtrent stroom tekort te verlichten en meer mensen aan te moedigen om elektrische mobiliteit te accepteren.

Naast openbaar laden promoot Nederland thuisladen door huiseigenaren te stimuleren om een privé laadpaal te installeren. Dit maakt het handig voor EV-eigenaren om hun voertuigen op te laden wanneer de auto niet wordt gebruikt, bijvoorbeeld ‘s nachts. Daarnaast biedt het meer zekerheid en op termijn is een eigen laadpaal voordeliger.

De reden dat meer mensen over stappen op thuisladen is, omdat openbaar laden duurder kan uitvallen. Een accu opladen duurt namelijk gemiddeld 2 tot 12 uur. En hangt af van de soort laadpaal, auto, laadvermogen, snelheid en andere bij komende zaken. Dus met thuisladen hoeft u niet meer de weg op. En met een opgeladen accu vanuit de thuisbasis weer vertrekken, is een fijne geruststelling.

Veel gestelde vragen

Laadstations voor elektrische voertuigen (EV) of oplaadpunten, zijn infrastructuurfaciliteiten die zijn ontworpen om elektrische energie te leveren aan elektrische voertuigen met als doel hun batterijen op te laden. Deze stations spelen een cruciale rol bij het ondersteunen van de groei van elektrische mobiliteit door een handige en toegankelijke manier te bieden voor EV-eigenaren om hun voertuigen op te laden.

Er zijn verschillende soorten laadstations, elk met verschillende niveaus van laadsnelheid en compatibiliteit:

Niveau 1 opladen: Dit is de langzaamste oplaadoptie en maakt gebruik van een standaard huishoudelijk stopcontact (meestal 120 volt in Noord-Amerika). Level 1-opladen is geschikt voor ’s nachts thuis opladen en wordt vaak gebruikt voor plug-in hybride voertuigen met kleinere batterijcapaciteiten.

Niveau 2 opladen: Niveau 2-laadstations leveren een hoger vermogen en worden vaak geïnstalleerd op verschillende locaties, zoals huizen, werkplekken, winkelcentra en openbare parkeerplaatsen. Ze maken gebruik van elektrische verbindingen met een hogere spanning (meestal 240 volt in Noord-Amerika) en bieden sneller opladen in vergelijking met niveau 1.

DC Fast Charging (DCFC) / Niveau 3 opladen: DC-snelladen is de snelste oplaadoptie en wordt meestal gebruikt voor langere ritten of wanneer snel opladen nodig is. Deze stations leveren gelijkstroom (DC) stroom aan de batterij van het voertuig, waarbij de boordlader van het voertuig wordt omzeild. DC-snellaadstations kunnen de batterij van een EV in relatief korte tijd tot een aanzienlijk niveau opladen, meestal binnen 20 tot 60 minuten.

Verschillende soorten connectoren worden gebruikt om verschillende EV-modellen op te laden. Veelgebruikte connectoren zijn de SAE J1772-connector (voor opladen op niveau 1 en niveau 2) en de CCS-connectoren (Combined Charging System) of CHAdeMO-connectoren (voor DC-snelladen).

  • De laadcapaciteit van de auto (maximale hoeveelheid stroom).
  • De maximale standaard netstroom in huis.
  • Verschillende niveaus van laadsnelheid en compatibiliteit (1-, 2- of 3-fasig).
  • Vast laadstation of een mobiele thuislader.
  • Een laadstation, met of zonder vaste kabel.

Het installeren van een laadstation voor uw elektrische voertuig (EV) biedt verschillende voordelen die bijdragen aan het gemak, de efficiëntie en het algehele plezier van het bezitten van een elektrische auto. Hier zijn enkele van de belangrijkste voordelen:

Gemak: Het hebben van een thuislaadstation elimineert de noodzaak om regelmatig openbare laadstations te bezoeken. U kunt uw EV ’s nachts opladen terwijl u slaapt, zodat deze ’s ochtends volledig is opgeladen en klaar is voor gebruik.

Kostenbesparing: Het thuis opladen van uw EV is vaak kosteneffectiever in vergelijking met het gebruik van openbare laadstations. De tarieven voor elektriciteit thuis zijn over het algemeen lager dan de kosten per kilowattuur bij veel openbare laadstations.

Tijdsbesparing: Thuislaadstations, met name Level 2-laders, bieden hogere laadsnelheden in vergelijking met standaard Level 1-laders. Dit betekent dat u meer kilometers bereik per uur opladen kunt krijgen, waardoor de tijd die uw EV doorbrengt met het aansluiten wordt verminderd.

Consistentie: Met een thuislaadstation heb je een speciale plek om je EV op te laden. U hoeft zich geen zorgen te maken over beschikbaarheid of wachten in de rij bij openbare laadpalen.

Flexibel opladen: u hebt controle over wanneer en hoeveel u uw EV oplaadt. Deze flexibiliteit stelt u in staat om te profiteren van elektriciteitstarieven buiten de piekuren en uw laadschema aan te passen aan uw behoeften.

Milieuvoordelen: Thuis opladen betekent vaak het gebruik van elektriciteit van uw lokale elektriciteitsnet, waaronder hernieuwbare bronnen zoals wind of zon. Dit kan bijdragen aan een lagere uitstoot van broeikasgassen in vergelijking met het gebruik van benzinevoertuigen.

Reizen met een groter bereik: wanneer uw EV de dag begint met een volledige lading, hebt u de flexibiliteit om langere ritten te plannen zonder alleen afhankelijk te zijn van openbare laadinfrastructuur.

Thuisintegratie: moderne laadstations kunnen worden geïntegreerd in het elektrische systeem van uw huis, waardoor een schone en georganiseerde laadoplossing wordt geboden. Sommige modellen worden ook geleverd met slimme functies en connectiviteitsopties.

Minimaal onderhoud: Thuislaadstations hebben meestal eenvoudige onderhoudsvereisten, zoals periodieke reiniging en visuele inspecties.

Verhoogde thuiswaarde: Het installeren van een thuislaadstation kan de aantrekkingskracht en waarde van uw eigendom verhogen, vooral omdat de acceptatie van EV’s blijft groeien.

Voorbereiding op noodsituaties: In geval van stroomuitval of noodsituaties kan het hebben van een opgeladen EV dienen als een back-up stroombron voor essentiële apparaten met behulp van de vehicle-to-home (V2H) of vehicle-to-grid (V2G) mogelijkheden (indien ondersteund door uw EV).

Verminderde slijtage: regelmatig gebruik van openbare laadstations kan uw voertuig blootstellen aan verschillende omstandigheden en laadapparatuur die kunnen leiden tot onnodige slijtage. Thuis opladen zorgt voor een gecontroleerde omgeving.

Voordat u een thuislaadstation installeert, moet u rekening houden met factoren zoals de laadmogelijkheden van uw EV, de capaciteit van uw elektrische systeem en eventuele lokale voorschriften of vergunningsvereisten. Het inhuren van een erkende elektricien voor installatie wordt aanbevolen om de veiligheid en naleving van lokale codes te garanderen. Voor alle vragen kunt u bij onze specialist terecht.

In het Nationaal Laadonderzoeksrapport 2022 wordt aangegeven dat van de ‘thuisladers’ een opvallend hoog aantal mensen zonnepanelen heeft, namelijk 79%. Ter vergelijking: landelijk heeft zo’n 19% van de huishoudens zonnepanelen.

Volgens RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) waarderen elektrische autorijders hun auto thuis op te laden het meest. Van alle kilometers gereden met Electric Vehicels (EV) is 42% geladen aan een privé laadpaal, en 8% via een stopcontact thuis.

Particuliere sector

Helaas is er geen landelijke subsidieregeling voor de aanschaf van particuliere laadpalen.

VvE

Het is mogelijk om subsidie aan te vragen voor oplaadpuntenadvies. De subsidie (SVVE) is alleen bedoeld voor Verenigingen van Eigenaars (VvE’s), woonverenigingen en wooncoöperaties met een eigen parkeergelegenheid. Op deze pagina RVO – SVVE-subsidie leest u hoe het aanvraagproces verloopt: van voorbereiden tot aanvragen. De Subsidieregeling verduurzaming is dus alleen bedoeld voor verenigingen van eigenaars (SVVE).

Ondernemers

Er zijn meerdere subsidieregelingen voor ondernemers. Zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA), de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) , en de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Zie hier voor meer informatie SEBA-regeling.

Let op: op de website van RVO staat het volgende: Het budget voor deze regeling raakte op 28 augustus 2023 overtekend. Dit betekent dat er meer aanvragen zijn ingediend dan er geld beschikbaar is.